Wednesday, February 9, 2011

Remaja???






Apa yang dikatakan dengan kehendak remaja?

Seorang yang perlukan kebebasan.....
Seorang yang suka memberontak......
Seorang yang panas baran......
Seorang yang mempunyai pendapat.....
Seorang yang gagah dan perkasa....
Seorang yang perlukan kawan.....
Seorang yang perlukan kasih sayang dan perhatian....
Seorang yang baru mengeali apa itu cinta....
Seorang yang pantang di cabar.....
Seorang yang sukakan sesuatu mencabr....

Rasanya jikalu kita senaraikan kehendak-kehendak remaja itu sendiri adalah tidak tersenarai dan berkemungkinan ianya tidak terfikir. Tetapi ianya adalah kehendak remaja itu sendiri.Adakah itu semua kehendak-kehendak remaja pada zaman Rasulullah S.A.W???????

Untuk merungkai persoalan di sini aku terfikir akan sabda Rasulullah S.A.W yang berbunyi

Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“ Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya, pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, yaitu: Pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dengan beribadah kepada Allah (selalu beribadah), seseorang yang hatinya bergantung kepada mesjid (selalu melakukan salat jamaah di dalamnya), dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk berzina), tapi ia mengatakan: Aku takut kepada Allah, seseorang yang memberikan sedekah kemudian merahasiakannya sampai tangan kanannya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kirinya dan seseorang yang berzikir (mengingat) Allah dalam kesendirian, lalu meneteskan air mata dari kedua matanya. “ (Shahih Muslim No.1712)

Lihatlah betapa golongan remaja itu adalah golongan yang ALLAH cintai.....tetapi pada zaman ini....

Adakah remaja megikut segala haluan yang di berikan????
Adakah kehendak remaja sehaluan dengan kehendak sang penciptaNYA???

Kita selalu menggunakan Why,When,Where,Who,What dan How dalam masalah seharian kita untuk mengetahui punca-punca segala masalah. tetapi adakah kita mengunakan metodologi yang sama dalam hal islam?

wahai sahabat-sahabatku sekalian,

Cukuplah kebebasan yang dijanjikan ALLAH di syurga kelak....usahlah engkau menabur fitnah di dunia ini...usahlah engkau melakukan maksiat di dunia yang ada penghujungnya....kembalilah ke pangkal jalan wahai sahabat-sahabatku sekalian....engkau remaja....engkau golongan yang ALLAH cintai jika engkau bertaubat...INGATLAH!!!!!.........tiada siapa yang dapat menjanjikan engkau akan hidup sebantar lagi.....

No comments:

Post a Comment