Friday, February 24, 2012

Mahabbah Kepada Nabi S.A.W dan ALLAH S.W.T

Alhamdulillah bersyukur admin kepada Yang Maha Esa kerana diberikan nikmat hidup, nikmat Islam dan nikmat kekuatan untuk berdakwah di muka bumi ini untuk amar makruf nahi mungkar. Rasanya walaupun sudah sehari berlalu bulan kelahiran rasul junjungan kita atau lebih di kenali dengan bulan Rabi'ul Awal tapi bagi admin untuk menulis entri ini yang betajuk sebegini tidak semestinya hanya waktu dan tarikh yang bertepatan dengan waktu kelahiran rasul junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Bagi admin semua itu terpulang pada individu-individu untuk berbuat demikian.

Mahabbah atau boleh diterjemahkan yang bermaksud cinta adalah sinonim dengan seorang remaja. Seperti yang kita sedia maklum perasaan ini sering dibelenggu oleh anak-anak remaja yang mana kita boleh mengklasifikasikan golongan mereka yang berumur antara 13 tahun hingga ke 25 tahun atau mungkin boleh sampai ke umur 28 tahun wallahu'alam tapi begitulah sunatullah yang telah ditetapkan oleh ALLAH S.W.T di muka bumi ini. Perasaan cinta ini sepatutnya disemai dalam diri seorang remaja hanya kepada khaliq (Pencipta) dan juga kepada Nabi S.A.W tetapi disebabkan terikut dengan budaya barat barangkali atau mungkin terpengaruh dengan hasutan syaitan makan golongan ini yang sepatutnya tidak rapuh dengan hasutan syaitan mahupun nafsu telah terjerumus dengan perkara yang nauzubillah pahit untuk diperkatakan tetapi inilah hakikatnya. Jikalau kita mengimbau kembali zaman Rasulullah S.A.W remajanya. Masya ALLAH adalah jauh sama sekali dengan zaman kini.

Mari kita lihat riwayat hidup Jabir R.A. dimana Jabir ini tuan-tuan sekalian sanggup mengorbankan cinta demi agama ALLAH dan Nabi S.A.W walaupun nabi pernah bertanya kepada Jabir R.A:

“Mengapa tidak menikah dengan seorang gadis yang bisa engkau cumbu dan bisa mencumbuimu” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Tapi apa jawab Jabir R.A wahai pembaca-pembaca sekalian.

“Wahai Rasulullah, saya memiliki saudara-saudara perempuan yang berjiwa keras, saya tidak mau membawa yang keras juga kepada mereka. Janda ini saya harapkan mampu menyelesaikan permasalahan tersebut.”kata Jabir. “Benar katamu” jawab Nabi saw.

Ini jawab Jabir R.A dia mampu untuk menikahi gadis perawan yang cantik dan masih muda tapi semua itu hanya untuk kesenanagan dirinya sahaja tapi bukan untuk berdakwah. Lihatlah wahai pembaca-pembaca sekalian betapa tingginya darjat cinta seorang remaja dizaman Rasulullah S.A.W mereka sanggup korbankan cinta dunia demi mendapatkan cinta yang hakiki di akhirat kelak. Hendak di bandingkan dengan kita amat jauh berbeza tuan-tuan sekalian. Malah ada remaja yang ada menanam azam " aku tidak akan kawin dengan janda". Lihatlah tuan-tuan pembaca sekalian betapa jauh bezanya pemikiran remaja zaman Nabi S.A.W dengan kita tuan-tuan pembaca sekalian. Tidak kurang itu malah ada yang berangan-angan untuk memperisterikan wanita putih melepak, gebu dan sedap mata orang ramai menatapnya.

Riwayat yang lain pula Sa’ad bin Rabi yang mempunyai dua orang isteri tuan-tuan sekalian sanggup mengorbankan cintanya kepada isterinya dengan cara hendak menceraikan salah seorang untuk dikahwinkannya dengan saudara baru ketika itu iaitu Abdul Rahman bin Auf yang ketika itu Abdul Rahman tidak lagi beristeri.

“Saya memiliki dua isteri sedangkan engkau tidak memiliki isteri. Pilihlah seorang diantara mereka yang engkau suka, sebutkan mana yang engkau pilih, akan saya ceraikan dia untuk engkau nikahi. Kalau iddahnya sudah selesai maka nikahilah dia” (Riwayat Bukhari)

Wahai pembaca-pembaca sekalian mampukan kita beramal dengan sepotong hadis ini???

“Perumpamaan orang-orang mukmin dalam cinta, kasih sayang dan kelembutan hati mereka adalah seperti satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh menderita sakit, terasakanlah sakit tersebut di seluruh tubuh hingga tidak bisa tidur dan panas” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sanggup mengorban cinta kita???

Kata Ibrahim al-Khawwas r.a " Mahabbah(cinta) adalah menghapus segala kehendak , membakar semua sifat dan hajat serta meneggelamkan dari dalam lautan isyarat"


Engkau derhaka
Tapi mengaku cinta pada-NYA
Inilah keanehan zamanku
Jika benar engkau cinta
Tentulah mentaati-NYA
Selalu
Pencinta akan taat pada kekasihnya!

No comments:

Post a Comment