Tuesday, April 10, 2012

Aku Seorang Pendosa

Jikalau kita berbicara tentang akademik mesti akan ada mereka yang berkata:

" Saya sudah mahir dengan apa yang anda lakukan"
"Saya ada ijazah kedoktoran dalam bidang itu"

Lihatlah begitu angkuhnya kita dgn apa yang kita ada sedangkan ilmu yang kita ada itu kalu nak di bandingkan dengan ilmu yang ada didunia ini hanyalah madu yang terlekat di hujung macis yang di celup dalam bekas yg berisi madu.

Lihatlah wahai pembaca sekalian sedikit sungguh ilmu yang ada pada kita. Tapi kita sibuk dengan sifat angkuh kita yang kononnya kitalah seorang yang terpelajar.

Sedarlah wahai manusia,

Sesungguhnya senario yang berlaku ini menyebabkan kita adalah seorang yang pendosa

Dosa 1

kita berdosa kerana sifat angkuh.
Sifat angkuh hanyalah untuk Allah s.w.t. Hanya ALLAH sahaja yang mempunyai sifat ini bukannya kita yang hanya bergelar hamba.

Dosa 2

kita berdosa kerana kita menghina orang yang berada di bawah kita.
Sebenarnya sebelum kita berada ditempat yang kita berdiri itu sedarlah kita juga seperti mereka yang dahulunya tidak mengerti
apa-apa, jahil dan dungu seperti mereka dahulu.

Dosa 3

kita berdosa kerana mensia-siakan waktu kita belajar.
Saya berkata begini kerana atas sifat angkuh kita, sifat angkuh kitalah yang menyebabkan segala apa yang kita buat semasa kita belajar tidak akan diterima satu apa sekalipun.

Lihatlah wahai pembaca sekalian di sebabkan satu sifat angkuh 3 jenis dosa kita pikul. Dengan sedar ataupun tidak sedar, kita kena pikul dosa-dosa ini. Dan tidak mustahillah jikalau dosa-dosa inilah yang akan menghijabkan kita dengan syurga-syurga ALLAH s.w.t

Marilah wahai pembaca sekaliann marilah kita sama-sama mengawal segala percakapan kita. Meneliti kembali apa percakapan kita dan berfikir sebelum berbicara.

Tidak hairanlah jikalau ianya ada bersangkutan dengan pepatah melayu "Terlajak perahu boleh diundur, Terlajak kata buruk padahnya"

Dan ada juga kata-kata pujangga "Diam itu lebih baik dari berkata-kata"

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment