Wednesday, May 16, 2012

Nikmat Syukur


Apa yang anda faham antara gambar yang tertera di atas ini dengan tajuk entri kali ini? Bila di lihat dengan mata  akan rasa bahawa tiada kaitan langsung antara gambar ikan yang sedang memakan ikan dengan nikmat syukur. Mungkin ada yang berkata:

"Lumrah alam la....nie...ikan makan ikan"
"Tak kan ikan nak makan benda lain memang ALLAH jadikan macam tu"

Ya memang ini lumrah alam ikan akan makan ikan atau ikan akan makan makanan ikan yang diberikan oleh tuannya jikalau ianya berada di aquarium. Tapi pernah atau tidak kita berfikir ikan ini langsung tiada rasa jemu dengan apa yang di makan walaupun makanan yang di makan itu sejak dari dia menetas dari telur sehingga dia akan mati. Lantas, pada waktu kelaparan sekalipun ikan ini tetap akan makan makanan umpama tidak pernah merasa makanan itu sebelum ini. Lihatlah haiwan bersyukur dengan rezeki yang ALLAH kurniakan pada dia walaupun mereka tahu ianya akan sama sentiasa.

Tapi bagaimana dengan kita?

Pernahkah kita bersyukur jikalau diberikan nikmat yang serupa setiap masa?Udara yang kita sedut setiap detik adakah kita bersyukur? Sedangkan udara itu sama sentiasa yang masuk ke salur pernafasan itu semuanya oksigen dan bukannya hidrogen mahupun nitrogen. Adakah kita bersyukur dengan nikmat itu?nikmat makan,ya barangkali ada orang makan makanan yang berlainan setiap kali sesi makan tapi adakah kita bersyukur dengan nikmat itu? ke arah manakah kita gunakan semua nikmat-nikmat itu?

Kadang-kadang kita lebih suka mengeluh daripada bersyukur.
Kadang-kadang kita lebih suka memujuk diri supaya sabar daripada syukur atas dugaan yang diberikan.
Kadang-kadang kita lebih suka memilih yang lain daripada syukur apa yang kita sudah ada.


No comments:

Post a Comment