Monday, March 25, 2013

Baru Mencari Tuhan Semasa Diduga



Dugaan.......

Inilah senario yang akan berlaku pada setiap makhluk yang bernama manusia apabila diduga, akan mencari Sang Pencipta . Barangkali inilah lumrah alam walaupun seseorang itu mengistiharkan dia atheis sekalipun akan terpancul dimulutnya ungkapan "Oh my God" kerana lumrah alam, apabila wujudnya sesuatu akan ada yang menciptanya. Memang tidak dapat disangkal lagi kehidupan didunia ini penuh dengan onak dan durinya, penuh dengan liku-liku yang tidak diduga mahupun di sangka. Tetapi ingatlah wahai makhluk yang mempunyai akal, nafsu dan pancaindera yang serba-serbi sempurna dalam penciptaan sesungguhnya tujuan kita dihidupkan adalah untuk mengabdikan diri kepadaNYA.

Kadang-kadang ada mereka yang menyalah tafsirkannya, dianggap mereka mempunyai akal, nafsu dan pancaindera ini mereka mampu melakukan segala-galanya tanpa ada batas-batas yang dihadkan. Tafsiran ini bukannya salah dan bukan pula penulis ingin mengatakan ianya betul. Tetapi penulis ingin pembaca fikir sejenak, adakah makhluk yang bernama manusia mampu menyelam seperti ikan dilaut berpuluh jam lamanya? adakah burung yang bertebangan di langit yang terbentang luas mampu terbang ke perut angkasa? semestinya jawapannya, adalah mustahil. Ikan dan burung yang langsung tidak dikurniakan oleh sang pencipta dengan akal ditetapkan batasnya inikan pula makhluk yang bernama manusia yang mempunyai akal, pasti ada batas-batas yang perlu dibatasinya.

Apa yang ingin penulis kaitkan antara batas-batas yang perlu dibatasi dengan dugaan yang kita sering hadapi adalah kehidupan ini bukannya semuanya di dalam gengaman kita. Tetapi kehidupan ini semuanya di gengaman sang Pencipta. Kita hanyalah yang menurut perintah dan yang melaksanakan apa yang telah ditetapkan.....


Manusia,
Engkau dilahirkan dengan akal dan fikiran,
Engkau dipercukupkan pancaindera mu,
Engkau dipenuhkan dengan kenikmatan tidak terhingga,
Tetapi perilaku mengalahkan makhluk yang tiada apa-apa.....


brO J

No comments:

Post a Comment