Sunday, March 6, 2011

Kenapa Kita Takut Pada Manusia Bukan PadaNYA?

ALLAH S.W.T berfirman:

"Maka janganlah engkau takut kepada manusia dan takutlah kepada-Ku."(Surah Al-Maidah:44)

Dalam ayat yang lain

"Janganlah engkau takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku."(Surah Al-Imran:175)

Ayat di atas menunjukkan bahawa kita seharusnya takut dan gerun kepadaNYA. Tetapi pada hari ini adakah sekelumit perasaan takut kita pada yang MAHA ESA? Atau perasaan takut kita pada awek kita? Atau perasaan takut kita kepada pensyarah yang begitu serius dengan kerjayanya sehingga segala apa yg dia lakukan kita rasa 'abislah aku...aku xdapat nak teruskan degree aku nie.......' atau kita takut dengan ahli gengster yang kita rasa 'WAH!!!!!!!........berketul-ketul la....badan dia....errrr....mcm mn nie....'. Walhal awek kita tu mcm kita juga, seorang manusia yang sering melakukan kesilapan, pensyarah tu tetap macam kita juga yang mana dia akan menjadi mayat seperti kita bila sudah sampai masa nya and si gengster yang kita merasakan dia kuat adalah pada sebenarnya dia lah yang paling lemah kerana sentiasa sibuk dengan nak pukul orang tetapi bila boss kata nak bunuh anak bini tahu takut, sedangkan dia mampu lepuk jerk boss dia...abis citer....kn? Tetapi kenapa semua hal ini berlaku? Setelah aku menganalisis,menganalisa,mengkaji,menghipotesiskn dan menginferenskn.....hehe...budget macam prof madya lak yerk.....wohahah!!!!! Aku dah menyimpulkan bahawa semua inia kan terjadi dia atas sebab manusia itu sendiri takut dengan apa yang ada di depan mata. Oleh itu kita sepatutnya respect pada meraka yang takut pada benda yang kita tidak nampak. Cuba kita lihat satu-persatu masalah yang aku kemukakan tadi... Kenapa ada mereka yang takut pada awek a.k.a girlfriend a.k.a bunga a.k.a syg a.k.a mucuk a.k.a banyak lagi la....aku rasa korang lagi tahu dari aku.....kenapa yerk?sebab kita nampak orang yang di gelar awek tu, kita nampak dia marah....kita nampak dia menangis....kita nmpak dia berduka dan sebagainya. Begitu juga dengan pensyarah yang kita rasa dunia kita kat tangan dia la....walhal yang menetapkan semua itu adalah DIA yang MAHA ESA bukannya si pensyarah tu. So korg dah nampak xkenapa manusia itu takut pada manusia xtakut pada ALLAH. Itulah sebabnya kenapa ALLAH berfirman di dalam AL-QURAN:

Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,(yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam shalatnya,
dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,dan orang-orang
yang menunaikan zakat,dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,kecuali terhadap isteri-isteri mereka
atau budak yang mereka miliki ;maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.Barangsiapa mencari
yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.Dan orang-orang yang memelihara
amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya,dan orang-orang yang memelihara shalatnya. Mereka itulah
orang-orang yang akan mewarisi,(ya'ni) yang akan mewarisi surga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.
(Surah Al-Mukminun 23:1-11)

Yang mana aku rasa surah ini pernah diutarakan dalam matapelajaran Pendidikan Islam tingkatan 5 jikalau xsilap ku. Dan pada pengetahuanku juga budak-budak yang sebaya denganku patut menghafalnya kerana itu adalah satu cara untuk lulus dengan cermelangan dalam subjek ini. Tapi berapa ramai yang mengamalkan apa yang di hafal?tepuk dahi kalu lupa...hehe.... So sebelum kita pergi jauh lagi adalah baik kita kembali ke pangkal jalan mengenai tajuk yang kita bincangkan. So betul x apa yang aku katakan dari awal lagi. Yang kita nie hanya taku pada benda yang kita nampak kegerunannya....betul ker tatabahasa aku nie.....ala...korang pown sama jerk mcm aku kan....hehe....yang kita xnmpk kita x takut...btol x? Itu yang ada orang sanggup berzina, buat maksiat banyak lagi la...aku rasa korang lagi tahu dari aku sebab korang suka bab-bab mcm gini and korg selalu follow up kan btol x?....hehe....kalu anda tersenyum, anda la tu.....hehe...so.....mcm mn nak takut pada benda yang kita x nampak?ini jawapan nya:

1) tanamkan dalam diri yang anggota yang kita gunakan ini bukan lah hak milik kita kelak kita akan pulangkan balik pada Allah
2) banyakkan berzikir kerana dari zikir datangnya perasaan rindu pada Allah
3) kerap membaca al-quran dan tafsirnya supaya tahu apa yang diperkatakan oleh ALLAH terhadap hambanya.
4) igat kematian tidak akan lewat walau sesaat mana sekalipun

InsyaAALLAH sifat takut pada ALLAH s.w.t akan wujud dalam diri anda. Ingatlah wahai pemuda Nabi S.A.W ada bersabda

“Ada 7 golongan atau kelompok orang yang akan mendapat perlindungan Allah pada hari yang tiada perlindungan kecuali perlindungan-Nya (Yaumul Hisab). Mereka adalah (1) pemimpin yang adil, (2) anak muda yang senantiasa beribadah kepada Allah Azza wa Jalla, (3) seseorang yang hatinya selalu dipertautkan dengan mesjid, (4) dua orang yang saling mencintai karena Allah, yakni keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, (5) seorang laki-laki yang ketika dirayu oleh seorang wanita bangsawan lagi rupawan lalu ia menjawab: “Sungguh aku takut kepada Allah”, (6) seseorang yang mengeluarkan sedekah lantas disembunyikannya sampai-sampai tangan kirinya tak mengetahui apa yang diperbuat tangan kanannya, dan (7) seseorang yang berzikir kepada Allah di tempat yang sunyi lalu ia menangis (HR. Bukhari & Muslim).

Semoga kita mengamalkan apa yang ketahui insyaALLAH.....jazakallah......

No comments:

Post a Comment